Novedades académicas, actividades, divulgación y participación de la comunidad en el debate público nacional e internacional.

Escuela de Administración y Negocios

17 de julio de 2014

Daniel Friel: ponente en el European Group of Organizational Studies (egos) Colloquium

El jueves 3 de julio Daniel Friel presentó el paper "Using Historial Resources to Fill Institutional Voids: Cooperatives in the Argentine Wine Industry" en el European Group of Organizational Studies (egos) Colloquium, el evento anual más más importante a nivel mundial relacionado con el área de estudios organizacionales.

El trabajo de investigación explica cómo la industria del vino en Argentina se basó en el legado histórico de las cooperativas para compensar dificultades institucionales y desarrollar una estrategia funcionalmente equivalente a la integración vertical. El desarrollo de COVIAR, una organización público - privada, permitió a bodegas independientes resolver en conjunto los problemas de coordinación en su sector.

El Coloquio tuvo lugar en la ciudad de Rotterdam, Holanda entre el 3 y 5 de julio. Más información.

A continuación el abstract del paper:

The varieties of capitalism approach in political science and institution-based theory in strategy contend that institutionalvoids in developing countries undermine the operation of markets. Weak institutions are said to privilege larges companies because they are considered to be the only type of firm that has the resources to fill these voids. However, no work has been done to examine how smaller companies working together can address institutional shortcomings. This paper demonstrates how the wine industry in Argentina drew on the historical legacy of cooperatives in this country to compensate for institutional difficulties and develop a functionally equivalent strategy to vertical integration that enabled independent wineries to jointly resolve coordination problems in their sector.